Ahad, April 17, 2011

Bersedialah Sebelum Terlambat




Assalamualaikum w.b.t

Seperti yang kita semua sedia maklum....
Minggu ini bermulalah 'study week' bagi warga USIM cawangan NILAI...
dan pelajar perubatan USIM sudahpun memulakan peperiksaan manakala warga tamhidi insyaAllah akan memulakan peperiksaan pada minggu ini..

PEPERIKSAAN...

bila sahaja kita mendengar perkataan ini...
pelbagai mimik muka yang akan kita tonjolkan demi menggambarkan betapa yang kita rasa...
namun mahu tidak mahu perlu jga kita tempuhi...

Setakat ini, apakah persediaan yang saudari telah lakukan untuk menghadapi peperiksaan?

Kiranya, jika saya minta untuk saudara saudari senaraikan..
sudah pasti tidak cukup hanya saja dalam satu lembaran...

walau bagaimanapun..ingin sekali saya kongsi dan bawakan kepada saudari kepada tips-tips yang mungkin sudah biasa namun jarang kali kita amalkan....

PERSEDIAAN FIZIKAL

Persediaan fizikal amat penting kerana "akal yang cerdas pada badan yang cergas"...
Dekat-dekat peperiksaan ini, perlulah kita menjaga kesihatan kita, makan kita,tidur kita dan sebagainya. Riadah untuk badan juga perlu untuk mencerdaskan minda tetapi berhati-hatilah agar keselamatan diri kita terpelihara.

PERSEDIAAN MENTAL

Biasa kita dengar kata-kata dari bait sebuat lagu iaitu "engklaulah apa kau fikirkan".
Apa yang penting di sini ialah fikirlah kejayaan untuk tambah keyakinan. Elakkan berfikir perkara-perkara yang negatif yang boleh merosakkan persepsi dan perlakuan kita. Ingatlah harapan ibu bapa kita amat tinggi untuk melihat kita berjaya.

PERSEDIAAN EMOSI

Hal ini juga penting agar kita boleh fokus dengan ul
angkaji dan peperiksaan kita. Jangan terlalu memikirkan perkara-perkara yang boleh mengganggu-gugat perasaan kita.Jaga emosi kita dalam diri dan juga sesama rakan kerana hubungan dengan manusia itu juga penting.

PERSEDIAAN ROHANI

Dalam mempersiapkan diri, jangan kita lupa pada tuhan yang menciptakan kita.Banyakkanlah berdoa sebelum,semasa, dan selepas peperiksaan. Ingatlah bahawa usaha kita bukan segala-galanya jika tidak disertakan dengan tawakkal kepada tuhan.

PERSEDIAAN PADA HARI PEPERIKSAAN

Ingin dipesankan di sini bahawa pastikan diri anda tenang pada hari peperiksaan. jangan tidur terlalu lewat sehingga boleh mengganggu tumpuan anda terhadap peperiksaan. sediakan alatan peperiksaan secukupnya agar anda tidak selabah pada hari tersebut. Bacalah surah Luqman agar diberikan ilham dan dipermudahkan pada hari tersebut. Mintalah restu kepada kedua ibu bapa kita agar mereka mendoakan kesejahteraan kita..

Saya rasa setakat ini sahajalah perkongsian ringkas saya. Jika ada apa-apa lagi bolehlah saudara saudari 'post' kan di ruangan komen. Binalah keikhlasan dalam diri kalian agar apa jua natijah yang diperoleh kelah dapat kalian redha kerana itulah yang terbaik untuk kalian.
Sekian.Semoga kalian berjaya dengan jayanya. Wallahua'lam.=)

Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Digg
Facebook
Yahoo
Feed

1 ulasan:

sunan berkata...

The best of luck for all PRU members..